Május 31.

  • Nyomtatás

patikaJosette Rousselet-Blanc: Nagyanyáink házipatikájából

Nagyanyáink gyógymódjaiból és jól bevált gyógyító szereiből közöl alapos válogatást jelen könyvecske. A rövid bevezető után megtalálhatjuk a kisebb bajokra vonatkozó tanácsokat, az aftától az ajakherpeszen, a dagadt lábon, a fejfájáson, a hányingeren, a hasmenésen, az izomgörcsökön, a napszúráson, a rovarcsípéseken és a szemölcsön keresztül a vízhólyagig. Külön csoportosítva szerepelnek az egyes szépségápolási receptek, majd néhány régi, jól bevált szer rövid ismertetését is elolvashatjuk.

 


akunyunBorisz Akunyin: A Víz bolygó

Grigorij Cshartisvili, grúz származású orosz író, irodalomtörténész és japanológus Borisz Akunyin álnév mögé rejtőzve posztmodern eszközökkel élő, minőségi krimik írójaként véste be nevét a műfaj legjobbjai közé. A Fandorin nyomozásait elbeszélő, tizenöt részes sorozat darabjai hazánkban is megjelentek, ezekben Eraszt Fandorin államtanácsos és megszállott nyomozó kalandjait 1876-tól 1922-ig követi nyomon Borisz Akunyin. A főszereplő, nemes, művelt, megvesztegethetetlen, elvhű, és gavallér férfiú, aki ennek okán nők tucatjait bolondítja magába. A mostani vaskos kötet három kisregénye, valójában lazán egymásba kapcsolódó novellafűzérként olvasható, amelyben Fandorin tengeri kalandja 1902 áprilisában veszi kezdetét és a krónikás, 1903 októberéig kíséri nyomon a különös tengeri utazás eseményeit. A nyomozó japán társa, Masza, akivel együtt egy tengeralattjáró gyomrában lakva próbálják meg felkutatni, egyrészt az eltűnt világ, Atlantisz maradványait, másrészt egy 1708-ban, húsztonnányi aranyrúddal elsüllyedt hajó kincseit. Ám az utazás során számos cselvetéssel kell szembesülniük, amelyet Fandorin lazán és nemes egyszerűséggel hárít el. A századforduló kezdeti éveinek világában játszódó történetet szarkazmusba oltott remek humorral, némi keleti filozófiával, irodalmi, aktuálpolitikai áthallásokkal is fűszerezi a szerző. Ekként válik a történet szereplőjévé többek között Vlagyimir Iljics, aki egy tengeri kikötő ivójában ez idő tájt éppen a hatalom megdöntését szervezi. A regény szerzőjének nagy érdeme, hogy intellektuális játékossággal jeleníti meg az eseményeket, miközben az orosz klasszikusok stílusát vegyíti a detektívregények feszültségével.


nogrNógrádi györgy: Szerencsénk volt, túléltük…

A mai globalizált világban való eligazodást kívánja segíteni legújabb könyvével az ismert biztonságpolitikai szakértő, Nógrádi György, napjaink helyzetének bemutatásán túl felvázolva az 1945 utáni világpolitikát is. A kötet első részében elsőként általánosságban mutatja be a "régmúlt" 20. századot, kitérve annak első felére is, meglehetősen szubjektív szempontok alapján összeválogatva történelmi tényeket, adatokat ebből az időszakból. Ezt követően a fontos, vagy a szerző által fontosnak tartott országok/térségek történetével és kiemelten külpolitikai törekvéseivel foglalkozik, az Egyesült Államoktól Kínán, Németországon, Oroszországon és Jugoszlávián át az arab térségig, minden ország esetében 1945-től napjainkig tárgyalva a fejleményeket. Minden fejezetet rövid idézetek vezetnek fel, elsősorban vezető politikusoktól, illetve meghatározó történészektől, de a szerző a főszövegben többször hosszan is idézi mások gondolatait. Könyve második felében az elmúlt egy évben a Magyar Idők hasábjain megjelent cikkeiből nyújt válogatást.


allendeIsabel Allende: Japán szerető

A ház mint szimbólum, mágikus élettér, a benne élők emlékeinek, krónikájának néma őrzője rendre felbukkan Isabel Allende regényeiben - abban is, amelyik most jelenik meg magyar fordításban. Itt a helyszín a beszédes nevű Lark House - egy elragadó kaliforniai villa, amelynek környéke (ahogy a neve is mutatja, hisz a "lark" jelentése: pacsirta) folyton madárszótól vidám és élettel teli. Lark House sok éve működik már idősek otthonaként; itt tölti élete utolsó hónapjait egy idős lengyel hölgy is, Alma Belasco, aki sok esztendeje érkezett szülőhazájából, hogy a fia családjánál leljen új otthonra, új életre, nem sokkal korábban pedig ő maga vállalkozott arra, hogy bevonul az intézménybe, hogy ne legyen többé a rokonai terhére. Alma itt ismerkedik meg egy fiatal ápolónővel, Irina Bazilivel, aki szintén bevándorló: ő Moldáviából indul el a közelmúltban, hogy szerencsét próbáljon. Irina hamarosan felfigyel arra, hogy Alma más, mint a Lark House többi lakója, akik legtöbbször csendesek és magányosak: az öreg hölgy rendre kap levelet egy titokzatos feladótól, mellé illatos gardéniákat, és időről időre elutazik egy rejtélyes helyre - valakihez. Alma levelezőpartneréről és úticéljáról nemcsak Irina, de a saját unokája, Seth sem tud, ám ahogy lassan egyre közelebb kerülnek egymással a moldáv lánnyal, egyszer csak felfedi titkát: japán szeretőjét, aki immár hét évtizede halmozza el őt rajongásával. Ennek a mindent kibíró, mindenen átívelő szerelemnek a parazsa mintha megperzselné Irinát és Seth-et is, akik egyre közelebb kerülnek egymáshoz...


wisWisinger István: Egy elme az örökkévalóságnak

Wisinger István „szubjektív bevezetője” szerint, a számítógép atyjaként ismert, Neumann János (1903-1957) magyar születésű, Washingtonban meghalt híres matematikus regényes életének krónikáját kívánta „megrajzolni” értékes kötetében. A dokumentumregény szerzője valós személyekről és valós eseményekről ír, amikor egy-egy tényleges levélből vagy beszélgetésből idéz, mindig három ponttal vezeti be a leírtakat, ekként különböztetve meg az általa kitalált, fiktív dialógusokat, amelyeknek mondatait gondolatjelek (-) vezetik be. A szerző képzelete által teremtett történések azonban tökéletesen „belesimulnak” a tényleges eseményekbe, ekként hiteles képet adva, a viszonylag rövid, ám annál kalandosabb életet megélt világhírű tudósról, aki a kvantummechanikai elméleti kutatásai mellett a digitális számítógép elvi alapjainak lefektetésével, valamint az atombomba elkészítéséhez szükséges legfontosabb számítások elvégzésével írta be magát a tudománytörténetbe.


patikaJennifer Clement: Gun love

Különösen szép, lírai történet a Gun love, amely egyszerre viseli magán a romantikus, balladai műfaj és a realizmus stílusjegyeit. Az Amerikában játszódó „krónika” mesélője, főszereplője, a kistizenéves Pearl, aki születése óta imádott édesanyjával, Margot-val éli mindennapjait, a város szélén felállított lakókocsi parkolóban. Anyja tizenhét évesen szökött meg otthonról, amikor megszületett Pearl, mert nem bírt tovább a zsarnok apa mellett élni, aki ugyan meglehetős jólétet biztosított a lányának, de szeretetet, azt egyáltalán nem adott neki. A magára maradt lány úgy szülte meg gyermekét, hogy arról senki sem tudott, így Pearl-nak hivatalos okmányai sincsenek, ezért édesanyja folyamatosan attól retteg, hogy ha a hatóságok erre rájönnek, elveszik tőle imádott kislányát. Szegénységben, de boldogan és nagy szeretetben élnek a rajtuk kívül még négy lakókocsival „benépesített”, lerobbant, a közeli szeméttelep szagától folyamatosan bűzlő floridai külvárosban. Itt lakik a kislány barátnője, April May apjával, Bob őrmesterrel, valamint Rex tiszteletes, egy mexikói pár, Corazón és Ray, és Roberta Young a lányával. Margot tiszta lelkű, csodálatos teremtés, aki festői képekben megelevenedő, varázslatos mesékkel, történetekkel kápráztatja el kislányát. Egykoron ő maga is remek nevelést kapott, több nyelven beszél, zongorázni is tanult, és törékeny lelkében megmaradtak előkelő neveltetésének emlékei. Egy napon azonban minden összeomlani látszik, mert Rex tiszteletes befogad lakókocsijába egy meglehetősen kétes múlttal rendelkező férfit, Elit, aki megszédíti a szeretetre vágyó Margot.


tothkrHorváth Csaba: Reptéri nyúl - Beszélgetések Tóth Krisztával

Tóth Krisztina kortárs irodalmunk egyik megkerülhetetlen alakja, aki szinte minden fontosabb irodalmi műfajban kipróbálta már magát (verses- és novelláskötetek mellett ír számos gyermekkönyvet, de regényt, színdarabot, sőt tankönyveket is), és szinte minden fontos irodalmi kitüntetést megkapott a József Attila-díjtól a Márai Sándor-díjon át a Radnóti-díjig. Ebben a kötetben szintén ő mesél - ezúttal magáról, Horváth Csaba irodalomtörténész-esztéta kérdéseire válaszolva. Beszélgetésük az életinterjúk klasszikus forgatókönyvét követi: Tóth Krisztina mesél gyermekkoráról és családjáról (akik között művész is volt, s ő maga is követte később ezt az irányt), diákéveiről (a Képző és Iparművészeti Szakközépiskola szobrász szakán végzett, majd ezt követte - egy nem rövid párizsi "kitérővel" - az ELTE ), költői-írói pályája indulásáról, felfelé íveléséről, fejlődési irányairól, képzőművészettel való kapcsolatáról (szervezőként és üvegművesként is), a francia kultúráról és műfordítói munkájáról, és természetesen magánéletéről. A beszélgetés során bepillantást kapunk alkotói módszereibe is, sokszor személyes hangvételű anekdotákba, könnyed mesélésbe, sztorizásba szőve szakmai jellegű történeteit, mondanivalóját.


csernaCserna-Szabó András: Az abbé a fejével játszik

A Teremtéstől az Apokalipszisig ível Cserna-Szabó András újabb regénye, mely az írótól megszokott módon, anekdoták laza füzére, a magyar történelemből ismert alakokkal és hétköznapi hősökkel egyaránt fűszerezve. A kocsmai anekdotázások stílusában hömpölygő elbeszélés az antik és bibliai teremtéstörténetek fanyarul tálalt elegye után azonnal Martinovics apát élettörténetébe vág, aki igazi csibész garabonciás, éles eszű bajkeverő. Hozzá hasonló fenegyerekek bukkannak fel a továbbiakban is a népi legendák ködéből. Gavrilo Principről és társairól például kiderül, hogy valójában sikerült megszökniük, és még a hatvanas években is részt vettek a téeszbulikon. Az irodalmi utalásokban gazdag sztorizás Zöldág Mátyás öngyilkossági kísérletének groteszk jelenetével zárul. Mátyás, aki egy panelben tengődik, miután elvált nejétől, Beától, egy szép napon, mikor becsönget magához, lesz figyelmes arra a tényre, "hogy ő nincs otthon", mert még nem ment haza, feleségét viszont egykori közös lakásukban egy farkasmaszkos férfi alatt fekve találja. Ekkor áll be Mátyásban a világvége, majd miután egy darabig lóg a plafon fémhorgára akasztott kötélen, mégiscsak úgy dönt, előveszi a svájci bicskát a zsebéből, és fejét kezében tartva - akárcsak a vérpadon Martinovics, a betonra huppan. Hogy hányféle szörny lép elé e pillanatban a teremtés kezdetének idejéből, nehéz megmondani, csupán annyi bizonyos, hogy Mátyásunk reszketve, sírva és nevetve konstatálja - miként a regény záró mondatában olvassuk summázatul -, hogy "egyszerre volt félelmetes, kétségbeejtő és nevetséges ez az egész".


millerFrank Miller: Sin City (képregény)

A képregény műfaján belül a nyolcvanas-kilencvenes évek Amerikája igazi korszakváltást hozott: az addigra sematikussá, fantáziátlanná silányult szuperhősöket ekkor kezdték el felváltani a fősodortól messze eltérő, formabontó, öntörvényű, néha valószínűtlen, máskor nagyon is életszerű, karcosabb, izgalmasabb történetek és karakterek. Ezek közül az egyik legjelentősebb Frank Miller Sin City-szériája, amelyből hat hosszabb és számos rövidebb sztori született 1991 és 2000 között. A sorozat nyitódarabja A nehéz búcsú, amelynek címszereplője egy brutális, kíméletlen, teljesen elidegenedett bérgyilkos, Marv, akit a történet nyitányában keserű és rideg sorsa egy kegyelmi pillanatában látjuk: egy szépséges lány, Goldie épp odaadja magát neki, méghozzá őszinte vággyal, gyöngédséggel. A szerelmes éjszaka után azonban borzalmas dolog történik: mire Marv felébred, Goldie halott, valaki megölte. A tragédiát iszonyatos bosszúhadjárat követi, Marv mindenkit, aki gyanúba keveredik, kivégez, miközben lépten-nyomon őt is meg akarják ölni, ám a vak indulatok mögül lassan kirajzolódnak annak a pokoli játszmának az erővonalai, amelyek valójában irányítják az eseményeket... A film noir-stílusban megrajzolt fekete-fehér képregény a bűn, az erőszak, a feslettség világát jeleníti meg, annak obligát karaktereivel: kis- és nagystílű bűnözőkkel, szerencsétlen, lecsúszott, megkeseredett alakokkal, korrupt zsarukkal, kiégett prostituáltakkal. A maga nemében klasszikusnak számító opus tizenkét év elteltével jelenik meg újra.